Under ett nyligen lanserat initiativ, KwikChex och EUROC uppmanar tidsdelning ägare att skicka rapporter om kalla samtal och andra oönskade kontakter som via e-post och text. Alla rapporter kommer att undersökas och bevis på överträdelser av dataskydd och annat olagligt beteende samlas in och presenteras för berörda myndigheter i hela Europa.
Antalet olägenheter och anslutna bedrägerier har ökat dramatiskt sedan starten av Covidien-19 krisen och de som riktar sig till timeshare-ägare är bland de mest produktiva och allvarliga när det gäller ekonomiska förluster. Detta initiativ, som inleddes i Storbritannien och nu rullas ut över hela Europa, syftar till att upprätthålla lagar om dataskydd - identifiera inte bara de som ringer och de callcenter de arbetar för, utan också de som köper tjänsterna - och där det är möjligt spåra tillbaka till de som först började sälja uppgifterna olagligt.
Konsumentskada i skrämmande skala
KwikChex pågående utredningar börjar redan belysa problemen och svårighetsgraden. Bara 20 kallkallningsnummer som nyligen kontrollerats hade svarat för uppskattningsvis över 70,000 37 störningssamtal. Några av förövarna har redan identifierats, men detta är utan tvekan bara toppen av isberget och det förväntas att antalet identifierade bluffsamtal som har gjorts eller görs för närvarande kommer att överstiga över en halv miljon och konsumenterna har fallit offer för bedrägerier med miljontals förlorade. Enbart i ett fall rörande falska timeshare-utträde, ersättning och semester- / fritidsklubbar som nu är föremål för en pågående polisutredning beräknas konsumenternas förluster till över XNUMX miljoner pund.
Många timeshare-ägare är medvetna om att uppringarna i sig är oärliga och säger det till de som ringer - men även när konsumenterna är registrerade på system och använder teknik som är utformad för att förhindra störande samtal blir de fortfarande trakasserade eftersom de som ringer ständigt byter nummer och ignorerar allmänna data Skyddsförordningar (GDPR). Konsumenterna rapporterar att de plågas av ”3-4 samtal per dag i veckor” även efter att ha krävt att de tas bort från samtalslistan.
Graden av oärlighet som utövas är exceptionell. Uppringare hävdar ofta att de kommer från officiellt klingande organisationer, till exempel '' Consumer Protection Panel '', eller de använder bedrägligt namnen på befintliga organisationer som Citizens Advice Bureau. Deras uppdrag är att locka konsumenter till att betala betydande avgifter för tidsdelning och kompensation och de pressar för att detta ska göras omedelbart, ofta med hjälp av snedvridning och direkt lögner. Och det bör inte glömmas bort att personuppgifter i fel händer kan och ofta säljs vidare till andra skurkar, vilket ökar risken för olägenheter och potentiella ekonomiska förluster.
Timeshareägarnas rättigheter till skydd och tillgång till gratis hjälp
Timeshare-ägare har rätt till och har skydd enligt lag angående deras tidsdelningar och deras data. Ansedda advokatbyråer agerar inte på detta sätt. Reglerade företag är förbjudna att göra det.
Enligt detta initiativ kommer dessa rättigheter att stödjas via kostnadsfria tjänster som gör det möjligt för timeshare-ägare att agera mer effektivt mot data- och sekretessmissbruk och att hänvisas till kvalificerade och reglerade juridiska experter och berörda myndigheter där det krävs. I många fall upptäcker timeshare-ägare som använder dessa resurser att de har rätt till kostnadsfria eller låga / fasta kostnadslösningar på eventuella problem som de kan ha, inklusive gratis frisläppande från timeshare-kontrakt och gratis fordringar (till exempel enligt UK Consumer Credit Act och det finns inget behov i vilket fall som helst att betala avgifter). Om det finns fall som kräver formella rättsliga åtgärder kan detta bistås av advokater som tillhandahåller inledande kostnadsfria lönsamhetsrapporter - och som inte har en historia av att vara kopplade till företag som har visat sig ha varit inblandade i tidigare bedrägerier.
Konsumenter kan göra rapporter angående kallsamtal / datamissbruk genom att använda följande länk -https://timesharebusinesscheck.org/cold-calling-data-theft/